Introductie

Onderstaande columns zijn door Arnold van der Leden geschreven en zullen in de loop van 2008 in het Bibliotheekblad worden gepubliceerd.

Gevoel is het toverwoord

Als we mensen nu eens bezien als denkende maar ook voelende wezens. Ieder mens, hoe rationeel ingesteld dan ook, is een wezen dat denkt en analyseert maar ook een gevoel of een emotie in zich heeft.
Lees verder...

Wat zijn de kernwaarden van de organisatie?

Toen ik in 2006 mijn eerste schreden zette binnen de bibliotheekbranche en met zeer veel partijen gesprekken heb gevoerd, viel me op dat er niet een goed beeld bestaat over waar de bibliotheek voor staat. Iedereen doet maar wat en vindt zijn eigen wiel uit.
Lees verder...

Klantontevredenheidsonderzoek

In hoeverre is het zinvol om te onderzoeken hoe tevreden klanten zijn over de bibliotheek? Van de onderzoeken die ik hierover heb gezien, is vrijwel altijd de uitkomst dat klanten zeer tevreden zijn en dat de bibliotheek waar het onderzoek plaatsvond het gewoon goed deed.
Lees verder...

Het toverwoord is: lenen!

Sinds ik tegen de bibliotheekbranche ben aangelopen, praat ik met iedereen vol vuur over de uitdagingen van de branche. Ik leg dan uit wat er allemaal gaande is, wat mijn bedrijf daar in doet en wat ik zo meemaak en tegenkom.
Lees verder...

Het belang van MENS-mensen

Stel dat we met ons gezin (twee ouders en twee kinderen) buiten de deur gaan eten. We zoeken een restaurantje, die qua kaart overeenkomt met ons budget en onze behoefte en gaan naar binnen. Eenmaal binnen worden we ontvangen door een vrolijk lachende jongedame, die ons allen een hand geeft (!) met de woorden: “hartelijk welkom”.
Lees verder...

Boeken zijn een bij-product

Tja, beste lezer, dat is me wel een mooie stelling, he? Boeken zijn een bij-product! Voordat je nu boos wordt over deze stelling (toen ik deze stelling bij een vriendin uit de branche via de mail neerlegde, ontplofte ze bijna) zou ik je willen verzoeken zonder deze emotie de rest van deze kolom eerste te lezen.
Lees verder...

Nieuws