Verliefdheid verkoopt!

Liefde, mystiek, sensualiteit en intimiteit; wie zegt dat zaken doen en emoties niet samen gaan, heeft het mis! Volgens marketinggoeroe Kevin Roberts willen consumenten meer betalen voor merken waar ze helemaal lyrisch van zijn; de lovemarks.

Spelen met Lego, Coca-Cola drinken, hamburgers van McDonald's eten en werken achter de iMac van Apple. Waarom deze merken? Ze hebben iets mysterieus. Het gaat over de ervaring. En niet over het product zelf. Ze vertellen een goed verhaal zonder het einde bekend te maken. Deze merken haken in op "onze" dromen. Deze lovemarks - marketingjargon voor emotionele merken - zullen overleven, omdat consumenten er gewoonweg van houden.

Wie zegt dat? Het is de theorie van marketinggoeroe Kevin Roberts, auteur van het boek Lovemarks: The Future Beyond Brands (powerhouse Books, mei 2004). Met dit verhaal gaat hij de wereld over en probeert klanten, collega's en iedereen die het maar horen wil, te overtuigen dat liefde geen vies woord moet zijn als het op zaken doen aankomt!

Liefde voor een merk of product beïnvloedt het koopgedrag van mensen sterk. Onderzoek van het Britse bedrijf QIQ International heeft uitgewezen dat consumenten bereid zijn 20 tot 200 procent meer uit te geven aan een lovemark dan aan een "gewoon" product.

Niet alleen producten, ook mensen kunnen lovemarks zijn, volgens de reclametycoon. Neem David Beckham en zijn transfer naar Real Madrid. Hij is echt niet 35 miljoen euro waard, die voor hem is neergeteld. Maar toen was hij nog een lovemark. De Spaanse club moest en zou hem kopen.

Bron: Algemeen Dagblad, vrijdag 30 juli 2004

Nieuws